2009. szeptember 3., csütörtök

Sabayon linux

Folytatom egy disztribúciók rövid bemutatását egy igazi gyöngyszemmel ami nem más mint a Sabayon. Már volt szerencsém hozzá, mert rövid ideig kipróbáltam VB alatt és be kell valljam tetszett. Az rögtön látszik hogy az olaszok készítették, mert a külcsíny az tökéletes. Persze kinek milyen az izlése, de csúnyának semmiképp nem mondható.
Teljesen magyar nyelvű a kezelőfelülete, és további magyar vonatkozás, hogy a Szabad Szoftver Alapítvány szerveréről is le lehet tölteni.

Csomagkezelése ugyanaz mint a gentoonak, tehát használható a Portage is. Természetesen van grafikus telepítő felület aminek a Sulfur nevet adták. Kén. Érdekes...
Ennek egy picit tanulni kell a használatát, mert első találkozás esetén nem biztos hogy beugrik hány helyre is kell kattintani.
Új telepítés után rengeteg csomagot frissít és ezek telepítése sem két perc.
A grafikus telepítő mellett használható a jól bevált konzolos parancsok is. Annak aki megtanulta.
Elég nagy csomagválasztéka van, találtam benne Google Earth is. Meg sok egyéb más is.

A menübe belépve alkalmazások tömkelegével találkozhatunk, és azt gondolom tényleg minden fent van alapból ami szükséges. Ugyanis működik a flash és a zenehallgatás is mindeféle plusz telepítés nélkül. Próbáltam a You Tube videókat vagy kedven Bach orgonaművemet meghallgatni, és tökéletesen működött minden. Aztán belevágtam egy egyik kereskedelmi rádiónak is a hallgatásába böngésző plugin segítségével, és az is ment. Szóval multimédia szempontjából teljesen rendben van.

A gyorsasággal sincs problémája, mert elindítva egy alkalmazást nem gondolkozik túl sokat, teszi a dolgát. Ezt sajnos nem mondhatom el mindegyik disztibúcióról.
Zárójelben jegyezm meg hogy azért gyors volt nekem a mandriva és a pclinux is...

Hogy egy kissé visszaugorjak a folyamatban még nem ejtettem szót a telepítésről. Letölthető így telepíthető KDE és GNOME felülettel is. Azt tudni kell hogy gentoo alapú kiadás, és ebből arra kellene következtetni hogy akkor biztos csak szakirányú végzettséggel lehet installálni. Szerencsére nem így van. Az olasz csapat ezt is megoldotta. Szinte next next next-el el lehet intézni a dolgot. A particionálásnál azért nem ért odafigyelni. Mondjuk én az automatikus kiosztást választottam lévén hogy csak virtuális gépre telepítettem. Alapértelmezett fájlrendszer ebben már az ext4 és telepít LVM részt is. Nem tudtam megitélni hogy ez nekem jó vagy rossz, de van és kész. Negatívumként ítéltem meg hogy a telepítés nekem eltartott vagy 30-45 percet is, és bizony kiharapott kb. 12GB-ot a merevlemezből.

Összességében rossz tapasztalatokat nem szereztem és mint rolling release ez is friss csomagokkal operál. Azt gondolom teljesen kezdőknek talán nem javasolnám, de aki már eltöltött egy kis időt a pingvin barátságában annak nyugodt szívvel merem ajánlani.
Jó lenne ha lenne magyar nyelvű oldala és dokumentáció mert igéretes disztribúciónak tartom. Talán így többen is kipróbálnák.

Lássuk mit ír róla a Distrowatch.
A Sabayon egy Gentoo alapú Live DVD, amiről kevesebb mint 5 perc alatt erőteljes rendszert varázsolhatunk a gépre. Szotverkezelő rendszere a Portage. Live üzemmód mellett telepíthető is a gépre. A DVD rengeteg nyílt forráskódú szotvert tartalmaz mint KDE, GNOME, XFce, Fluxbox, KOffice, OpenOffice.org, FreeNX, amaroK, Kaffeine, stb.

Sabayon honlapja: http://www.sabayonlinux.org/
Dokumentáció: http://wiki.sabayonlinux.org/index.php?title=Main_Page
Sabayon letöltése: ftp://ftp.fsn.hu/pub/linux/distributions/sabayon

1 megjegyzés:

  1. Már szemezgettem ezzel a disztróval, de valahogy mégsem próbáltam ki,pedig számomra a Gentoo alap nagyon vonzó. Pár éve feltelepítettem a gentoot, és bár nem volt egyszerű, bevallom, nagyon élveztem!:)
    Azt hiszem a Sabayon linux is áldozatul esik hamarosan tesztelési mániámnak!:D

    VálaszTörlés