2009. szeptember 17., csütörtök

PCLinuxOS Saját Szemmel! 2.

Pár napja nyúzom a PCLinuxOS-t, szereztem kellemes tapasztalatokat, és volt néhány dolog ami őszintén meglepett. Szeretném kihangsúlyozni, hogy nem vagyok Linux guru, így megfigyeléseimet is természetesen egy átlag felhasználó szemével végeztem, próbáltam beleélni magam egy olyan ember helyzetébe akinek nincsenek tapasztalatai a Linux rendszerekkel kapcsolatban.

Indulás:
Telepítés utáni első indításnál bekéri a rendszer a root felhasználó jelszavát, valamint egy átlag user adatait, majd megjelenik a GNOME bejelentkező képernyője. Kissé meglepődtem hogy ismét Angol nyelven köszönt, de pár klikkel visszaállítottam Magyarra, és már indíthattam is a grafikus felületet. Megfigyeltem, hogy szeszélyes módon néha visszavált Angolra, hiába választom alapértelmezett nyelvnek anyanyelvemet, de ez legyen a legnagyobb bajom!

A kezdet és a csomagkezelés:
A már ismert sötét téma fogad, ami még mindig nagyon tetszik.:)
Az első benyomás mindenképpen kellemes, aminek szerintem igen is nagy jelentősége van, főleg egy frissen váltó felhasználónál.
Kis ikon jelzi a tálcán, hogy a frissítéskezelő munkába lendült, és pár másodperc múlva értesít is, hogy frissítések érhetők el a rendszerhez. Miután rá klikkeltem, szembe találkoztam az első olyan dologgal, ami megkülönbözteti a PCLinuxOS-t atyjától, a Mandrivá-tol. Egy apró ablakban különböző lehetőségeket kínál.
Telepíthetem a csomagokat a Synaptic segítségével grafikus felületen, vagy konzolban apt-get-tel, esetleg kérhetek listát a feltelepítendőkről. Ez tetszik nekem, és valószínűleg minden olyan felhasználónak aki többé kevésbé barátságban van a Linuxal, de lehet hogy egy teljesen kezdő fennakad rajta, hiszen elképzelhető hogy fogalma sincs róla mi az a Synaptic, vagy az apt-get.
Első körben a Synaptic-ot választottam, de meglepetésemre nem akart működni, csak újra rákeresett a csomagokra, és ismét felkínálta őket telepítésre. Második körben az apt-get-tel tökéletes, és gyors volt a frissítés.

Egyébként a Synaptic ezen kívül remekül működik, és meglehetősen sok csomagot érhetünk el segítségével az egyetlen hivatalos tárolóból. A csomagkezelés lendületes, meglehetősen gyors, érzésem szerint talán egy kicsit gyorsabb is a Mandriváénál, ami talán az egyedi csomagoknak köszönhető.
Ezen kívül lehetőségünk van használni a Debian alapú rendszereknél megszokott apt-get install csomagnév konzolos parancsot is.

Kínálat:
Az alkalmazások menüben meglehetősen bőséges, és nagyon jól összeválogatott programkínálat fogad.
A megszokott kellékeken túl megtalálhatjuk a Checkgmail programot is, amely képes figyelni Gmailos postafiókunkat, de találhatunk katalógusprogramot, konvertáló és összehasonlító eszközöket.

Irodai alkalmazásokból sincs hiány. Itt az alapértelmezett szövegszerkesztő az AbiWord, ami szerintem egy átlag felhasználó igényeit maximálisan kielégíti, de egy egér klikkel menüből telepíthetjük az OpenOffice csomagot is, ha többet akarunk. Találhatunk egyebek mellett összetett határidőnaplót, és otthoni pénzügyi nyilvántartót is. Kellemes meglepetés hogy alapból fent van a Mozilla Thunderbird is, ami a kedvenc levelezőprogramom.

Internetes alkalmazások terén is nagyon jó a választék! webböngészőnk a Firefox, azonnali üzenetküldőnk a Pidgin, de ezeken kívül vannak fel és letöltő programok, IRC kliens, és az elmaradhatatlan Transmission bittorrent kliens, amit én a legjobbnak tartok kategóriájában.

Azt hiszem a multimédiára kiemelt figyelmet fordítottak, hiszen a Hang és Videó menü a legbővebb. Lemezt írhatunk a Brasero-val, szerkeszthetünk videót a Kino-val, majd lejátszhatjuk a GNOME MPlayerrel, vagy a VLC médialejátszóval. Zenelejátszónk a Rhythmbox, vagy az XMMS, de fellelhetünk konvertáló, médiarendszerező alkalmazásokat, valamint IPod managert, de lehetőségünk nyílik videó felvétel készítésére is a képernyőről.

Grafikáinkhoz természetesen ott a képszerkesztők etalonja a GIMP, de található itt digitális fényképező és scaner manager, fotónyomtató, valamint az elmaradhatatlan gThumb képnézegető.

Kontroll Center és Rendszereszközök: 
A Kontroll Center ikonja megtalálható a tálcán, és indítása után egy olyan alkalmazással találkozunk, ami szerintem etalon kell hogy legyen. Szinte teljesen megegyezik a Mandrivában található társával, de néhány hasznos aprósággal még felspékelték, gondolok itt pl. a tűzfal "interaktív" módjára.
Szépen és ésszerűen rendszerezve haladhatunk végig a számítógépünk részletes beállításain, kezdve a megosztással egészen a rendszerindításig.
Nagyon tetszik a tűzfal, ami akkor is kiválóan teszi a dolgát ha nem állítunk rajta semmit, de nagyon jó a grafika beállítása is. Végre úgy tudtam megoldani a Plug&Play működésre képtelen monitorom beállítását, hogy nem kellett turkálnom Xorg.conf-ban.

A Rendszer menüben az alapvető dolgokon kívül találunk még pár alkalmazást, mint pl. a Black In Time biztonsági mentés készítő eszközt, GFormat floppy formázót, a GParted particionálót, amely egyébként a Controll Centerből is elérhető, vagy a Restore MBR-t, amivel a sérült boot-szektort hozhatjuk rendben. Itt van még a Make LiveCD, aminek segítségével indítható CD-t készíthetünk rendszerünkről. Említésre méltó még a BleachBit, ami képes törölni a feleslegessé vált fájlokat, persze nem árt óvatosan bánni vele.

Finomságok:
Tetszik a csinos kis ikon a tálcán, ami mindig jelzi hogy a rendszer naprakész. Okos dolog még az is, hogy amikor olyan alkalmazást indítunk amihez szükségesek rendszergazdai jogok, megőrzi jogainkat, és erről egy kis ikon figyelmeztet minket a tálcán. Ha erre klikkelünk, lehetőségünk van visszavonni, így következő esetben újra kéri a jelszót.

Ami nem tetszik:
Jó pár napig teszteltem VirtualBox-on a rendszert, és mivel nagyon pozitív benyomásaim voltak, gondoltam felteszem éles rendszernek, hogy tisztábban érzékelhessem a sebességét.
A probléma akkor jött, amikor be akartam állítani a mobil netet. Klikkeltem a beállításra, erre legnagyobb meglepetésemre nekiállt letölteni a szükséges csomagokat, ami igazán meglepő lett volna ha összejön. Ez csapda, hiszen nem tudod beállítani a hozzáférést, mert nem működik a hozzáférés!:) Nagyon meglepett, és talán ez az egyetlen oka hogy marad nálam a Mandriva.
Még ami kicsit talán zavaró lehet, hogy a lokalizáció nem tökéletes, de reményeim szerint dolgoznak rajta, és talán hamarosan ízig vérig Magyarrá válhat a felület.


Összegzés:
Gyors, szép és igazán felhasználóbarát rendszer. Talán ez az egyik legjobban összeállított, átgondolt disztribúció amit valaha teszteltem, és bármikor könnyű szívvel ajánlanám olyan embereknek, akiknek ez lesz első kalandjuk a Linux világában, de régi motorosok is megtalálják a számításukat.

Linkek:
Honlap: http://www.pclinuxos.com/
Letöltés: http://www.pclinuxos.com/index.php?option=com_ionfiles&Itemid=28

Olvasd el az első cikket is!


----------------------------------------------------
Szavazz, és iratkozz fel közénk!:) 

6 megjegyzés:

  1. Évek óta használom, a KDE-s változatát. Ma már kb 20 gépen fut (iskolában) és nincs semmi gond velük. :-)

    VálaszTörlés
  2. Jó ezt hallani, bárcsak több ilyen kezdeményezés születne!

    VálaszTörlés
  3. Egy ideig a suliserveren is PCLinuxOS ment, de nem igazán serveros. De becsületesen csinálta a dolgát. Pinceben a homeserveren viszont ma is az fut.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon örülök ennek, példaértékű! :)

    VálaszTörlés
  5. Szia Pali!

    Szerintem nagyon jó ez a leírás, és azt gondolom részletesebb mint amiket én írtam. Nekem tetszik a hangvétele és a bejegyzés szerkesztése is.
    Annyit füznék a cikkhez, hogy nekem nem volt gondom az internettel,de kábelnetem van így nem okozott problémát. A magyar nyelv is teljesnek tűnik, talán egy-két apróbb helyen előfordulhatnak magyartalanságok. A KDE felület kevésbé lokalizált mint a magyar.

    Ha lesz időd, akkor a továbbiakban is várnék hasonló hangvételű és kimerítő teszteket a disztribúciókról. Eddig nagyon jó. Csak így tovább! :-)

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm, igazán jól esik a dicséret, főleg tőled! Ígérem lesz folytatás is...

    VálaszTörlés