2010. május 23., vasárnap

Linux netbookra 3: Jolicloud pre-final

A harmadik versenyző most a felhőben utazó Jolicloud lesz. Valahogy kezd divatossá lenni ez a felhőben való tárolás és az hogy ne telepített oprendszer használjunk. Már nem is tudom ki kezdte. Talán ők: http://eyeos.org/ Végül is mindegy.

A Jolicloud telepítő lemezt letöltheted innen: http://www.jolicloud.com/
Alapját ennek is az ubuntu adja mint a legtöbb ilyen célra készült rendszernek. Amikor elindítottam akkor nekem volt egy kis deja vu-m ugyanis erősen emlékeztetett az ubuntu netbook remixhez. Lehet hogy nem véletlenül.

Jolicloud telepítése

A lemezkép letöltése és kiírása után betöltöttem a rendszert és kiválasztottam a magyar nyelvet. Lehetne rögtön telepíteni, de én először csak szerettem volna kiprbálni.


Betöltés folyamatban.


Így néz ki az asztal. Ugye milyen ismerős?


Nem sokáig nézelődtem, rácsaptam a telepítés gombra. Teljesen megegyezik a folyamat egy hagyományos ubuntu telepítésével. Kezdjük a nyelv kiválasztásával.


Időzóna kiválasztása.


Billentyűzet kiosztás kiválasztása.


Particionálás. Mehet az egész lemez a levesbe. :-)



Felhasználói fiók létrehozása.


Telepítés előtt még láthatsz egy összefoglalást.


Telepítés folyamatban. Nem tartott túl sokáig.


Jolicloud használata

Miután végeztem a telepítéssel, végignéztem a menüket. Itt jegyzem meg hogy szerintem az ikonok megfelelően nagyok, és a programindítás is gyorsnak mondható. Az egész menü áttekinthető, de nincstúl sok alapból telepített program. Persze nem is biztos hogy baj.


Kellékek. Itt megtalálható egy Jolicloud usb készítő és egy lemezhasználat elemző. Van még más is de ezeket emelném ki.



A grafika alatt mindössze az F-Spot árválkodik.


Internet menüben rögtön két böngésző is versenyre kel kegyeinkért. Ha a gyorsaság a fontos akkor mindenképpen a Chrome a nyerő. Persze nem maradhat ki a népszerű csevegőkliens a Pidgin sem vagy a Facebook. Ez utóbbi amúgy is fontos szerepet tölt be ebben a disztribúcióban.


Az iroda mindössze egy szótárat takar. Én többet vártam. Legalább egy Abiword vagy valami hasonló. Nem. Nem baj.


Hang és videó.


A beállításokban a szokásos konfigurálást hajthatjuk végre. Hálózat, egér vagy éppen a felhasználó beállításai találhatók itt.


Adminisztráció.


Most jött Jolicloud lényege és igazi arca. Eddig azt hittem ez már a nagy felhő de még nem az volt. A kedvencek között rá kellett kattintani a get started gombra. Mivel még nem volt felhasználó fiókom, így először regisztrációval kellett kezdenem. Lehetne használni Facebook fiókom is, de szerencsére ez nem kötelező. Én a hagyományos utat választottam és regisztráltam egy új fiókot erre a célra.


Ki kellett töltenem ezeket a mezőket.

Az e-mail címre elküldött megerősítő e-mail után belogoltam a felhőbe. Ekkor már csak a számítógépet kellett regisztrálni.


Végre ide is eljutottam, ez lenne az asztal. Rögtön észrevettem hogy van egy frissítésem is így telepítettem azt.



Frissítés után úgy gondoltam felfedezem a rendszert amennyire lehet. Túl sok barangolnivaló nem volt. A lényeg talán az app directory. Innen lehet telepíteni különböző alkalmazásokat. Sajnos negatívumnak tartom hogy nem túl sok alkalmazás érhető el. Talán még Opensolaris alatt is több progit találtam mint itt.


Ha már itt voltam akkor telepítettem is néhány programot. Az openoffice úgyis kellett, kezdtem hát vele. Pozitívum hogy a telepítés mikéntje nagyon egyszerű és gyorsnak is mondható.


Néhány alkalmazás csoport.


Beállítások.



Vélemény

Be kell valljam a Jolicloud sem hozta meg a várva várt hűha érzést. Igazából vakartam is a fejem egy kicsit és én is feltettem a kérdést hogy minek a nagy hype és az egész ha úgyis telepíteni kell egy alap rendszert? Lehet hogy a fejlesztők valami hasonlót akartak létrehozni mint a Google a Chrome OS-el, de valahogy nem jött le ugyanaz. Ha megnézzük a célgépeket amik netbook-ok, akkor talán elég is lehet a jolicloud tudása és szolgáltatás kínálata. Többnyire ezeket böngészésre és szövegszerkesztésre találták ki és ennek a disztribúció megfelel. Pozitívum nekem az eyecandy és a kis képernyőn is áttekinthető menüstruktúra és ikonok nagysága. Azt gondolom a sebességgel sem volt gond.
Nyitva hagyom a kérdést hogy megéri-e ezt használni ha ott van a netbook remix kiadás és mivel ad ez többet mint az a disztribúció. Én nem jöttem rá. Neked mi a véleményed?

3 megjegyzés:

  1. Üdvözöllek! Nemtudom kinek-kinek izlése...szerint .Én az UBUNTU netbook 10.4-et raktam fel,IBM tihinpad R-40-re KDE-vel szeretik egymást:) Gyors jó stabil

    VálaszTörlés
  2. Nekem is UBUNTU 10.4 van fent egy Lenovo N500-on, már több mint 1 éve használok UBUNTUT. megvagyok vele elégedve. Bekapcsolás után sokkal gyorsabban össze áll a rendszer , mint a párom XP-je. Ha megjön a frissítés, biztos azt fogom rá telepíteni. Csak várok vele egy-két hónapot amíg rendesen kiforrja magát.

    VálaszTörlés
  3. Van egy Asus Eee900 pcm is nagyon szeretem de az örökös frissítések megölik a merevlemezét. Még a legelsők között vettem, 12GB a merevlemez nagysága. Már jártam vele úgy , hogy az egészet újra kellett telepítenem , mert rátöltöttem a frissítést, és a következő bekapcskór, már nem indult el. Nem volt elég hely az induláshoz sem. Régi de hozzám nőt, viszont olyan árba kerülne bele egy nagyobb háttér tár, azért már majdnem egy új gépet lehetne venni. Kérdezem tőletek, aki egy kicsit jobban ért ezekhez, ha nem használnám, a saját lemezét hanem mindig egy 8 gigás pendrívet használnék és arról futtatnám akkor is működne rendesen?? A frissítéseket is arra tölteném le. Lehetséges lenne ez ?? dongalad@gmail.com

    VálaszTörlés