2010. május 24., hétfő

Hasznos Live CD-k 4: System Rescue CD

A System Rescue CD-ről tudni kell hogy gentoo alapú és elérhető hozzá grafikus felület is. Persze alapból nem ezen van a hangsúly, mert a fontosabb dolgokhoz úgyis konzol kell. A lemez célja hogy a romokban heverő rendszerünkbe életet leheljük, vagy legalábbis mentsük ami menthető. Megtalálható benne néhány fájlkezelő, partició szerkesztő. A kernel már támogatja a manapság elérhető legújabb fájlrendszereket is. Ennél is kiemelném mint a többi rendszermentő CD-nél hogy csak annak való aki tudja is mit csinál. Szerintem szükséges hogy tisztában légy a hálózati alapismeretekkel illetve a particionálás alapjaival is. Nem baj ha néhány alap linuxos parancsot ismersz. Szóval nem biztos hogy kezdők tudnak vele kezdeni bármit is. Nézzük a rendszert képekben.

Bootoláskor ezeket a menüket láthatod. Használhatod 32 és 64 bites rendszereken is.


Ha elindítod pl. az elsőt akkor konzolos felület fogad és alap dolgokról kapsz rövid leírást. Én az internet beállítását próbáltam ki. Persze nekem már volt net csak kíváncsi voltam hogy muzsikál.

Végig kellett mennem a lépéseken, amiben varázsló segített.


Még az is választható hogy vezetékes vagy vezetéknélküli az internet.


Ki kellett választani hogy dhcp adja az ip-t vagy kézzel kell beírnom.


Itt a végeredmény.


Úgy gondoltam hogy megnézem magamnak a grafikus felületet is, ami egyébként xfce alapú. Semmi csicsa csak a funkcionalitás a cél. Szintén varászló vitt végig a folyamaton. A startx parancs itt nem működött, helyette a wizard szó volt a megfelelő.

Az asztal betöltése után rögtön a hasznos pogramokat kerestem melyek a rendszer menüben bújtak meg.

Ahogyan már említettem van több fájlkezelője is, ez az egyik.

Természetesen itt a jó öreg terminál.


Hasznos lehet a Gparted ami a merevlemez felosztásában tehet jó szolgálatot.


lshw grafikusan.


Htoppal megnézhetjük az éppen futó folyamatokat és hogy mi mennyit fogyaszt.


Fsarchiver-el adatmentést végezhetsz el.


Partimage-el partíciókat menthetünk el lemez képfájlokba.


Szükség esetére kéznél van a Firefox legújabb verziója.


Testdisk pedig partíciók visszaállítására való, illetve újra bootolhatóvá tehetjük a merevlemezt ha valamilyen oknál fogva megsérült a rajta lévő adat.







A projekt honlapja: http://www.sysresccd.org/Main_Page

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése