2010. április 23., péntek

Red Hat Enterprise 6 béta telepítése

Már régóta szerettem volna kipróbálni a Red Hat disztribúciót, de eddig nem volt rá lehetőség ugyanis ez kereskedelmi fizetős verzió. Persze lehet mondani hogy ott a CentOS ami kvázi Red Hat de mégsem ugyanaz. A Distrowatch-on láttam a hírt hogy kiadták a béta verzióját tesztelésre. Rögtön le is töltöttem és nekiláttam a telepítésnek. Elmondhatom hogy szinte teljesen megegyezett a Fedora vagy a CentOS telepítésének lépéseivel. Nagyon minimális különbség volt csak amivel találkoztam.

Telepítés menete

Egyelőre letölthető a képfájl a Red Hat oldaláról innen: ftp://mirrors.se.eu.kernel.org/redhat/redhat/rhel/beta/6/i386/iso/RHEL6.0-20100414.0-AP-i386-DVD1.iso
Ha megvan akkor írd ki és bootolj be róla. Aztán jöhet a nyelv kiválasztása.



A billentyűzet kiválasztása.



Megkérdezi tőlünk a varázsló hogy mi a forrás amiről a telepítést szeretnénk elvégezni. Természetesen a CD-t választottam.



Rögtön az első hogy leellenőrizteti veled a lemezt. Szerintem érdemes végigcsinálni.



Végre elindul a telepítő. Tovább gomb.



Kapsz egy figyelmeztetést, hogy ez kiadás előtti szotver vagyis béta verzió. A virtuális gépen ez nem okozott gondot.



Tároló eszköz kiválasztása. Szerintem a Basic tökéletes lesz nekünk.



Add meg a kiszolgálónevet ami a gépnév is egyben.



Válaszd ki az időzónát.



Adj meg egy tetszőleges de elég erős root jelszót. Először valamilyen gyengét adtam meg és rögtön felugrott a figyelmeztető ablak. Akkor változtatnom kellett.


Itt ki kell választanod hogy hová és miként kerüljön a rendszer. Telepítheted üres helyre vagy akár a teljes lemezt felhasználva is.



Válaszd ki mi kerüljön a lemezre. Alapértelmezettként a szerver van beállítva de én a desktopot jelöltem meg. Tovább.



Elindul a telepítés folyamata ami nálam elég hosszú idő volt. Ahogyan malmoztam az legalább fél órig eltartott. Persze hozzá kell tenni hogy nem két csomagot pakolt fel.



Telepítés befejeződött, újra kell indítani a gépet.



Újraindítás után még néhány alapbeállítást el kell végezni. Ismét hatalmába kerít a varázsló. :-) Tovább.



Na itt dobtam egy hátast a "Használó teremtése" kifejezésnél. Azt hiszem ezzel már találkoztam a Fedora telepítése során is. Valahogy nem sikerült ezt magyarosítani úgy mint felhasználó létrehozása vagy hasonló. Mindegy. Add meg a fekhasználónevet a teljes nevedet és valamilyen szimpatikus jelszót.



Állítsd be a helyes időt, és szükség szerint valamilyen időkiszolgáló szerverrel is szinkronizálhatsz.



Ezután már csak be kell logolni és íme az asztal.


A menü felépítése és az alap szoftverek nem igazán különböznek a többi disztribúciótól, így nem is nagyon foglalkoztam vele.



Amit viszont megnéztem hogy Firefoxból még a 3.5.3 van ami nem a legfrissebb verzió, bár egy vállalati szoftvernél ez nem feltétlenül gond. "Természetesen" alapból nincs You Tube lejátszás, telepítened kell a flash playert.



Irodai csomagból a hármas van fent. Ez már jó eredmény.




A csomagtelepítője a szokásos könnyen áttekinthető és egyszerűen kezelhető. Maga a telepítés sebessége azért nem a leggyorsabb.



Sikerült megtalálnom az egyik pluszt ami benne van alapból a disztribúcióban, ez pedig nem más mint a virtuális gépek kezelése.



A tűzfal beállítása sem ördöngösség, varázsló segíti a munkánkat.




Összegzés

A telepítés során nem észleltem semmilyen problémát a béta volta ellenére sem. Az biztos hogy nem dekstopra találták ki alapból bár arra is használják. Egy átlag felhasználónak inkább Fedorát ajánlanék, persze a cégeknek fontos a stabilitás és a support amit megkapnak az előfizetéssel együtt. Mert hogy így lehet megvenni. http://www.ulx.hu/2008081117/Termekek/Red-Hat-Enterprise-Linux-5-Desktop.html
Az alap tárolókban csak alap szoftverek vannak, de szerintem fel lehet dobni egy kis extra tárolóval. http://rpmfusion.org/
Amennyiben a külcsínyt nézem akkor nem a legszebb, de ezen is lehet változtatni. Szerintem arra való amire kitalálták, céges infrastruktúrába ahol fontos a nagyfokú stabilitás és a támogatás. Persze a munkahelyen a céges XP-t szívesen lecserélném erre, de az már egy másik történet...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése