2010. augusztus 29., vasárnap

Linux régi gépre

Szinte mindenkinél eljön egyszer a pillanat amikor könövi a gépét és elgondolkodik rajta mit is csinálhatna vele. Az biztosan kijelenthető hogy ha ma megveszed álmaid csúcsszuper gépét akkor az fél maximum egy év múlva nem sokat fog érni. Azonban sok esetben ezek nem rosszak csak gyengébbek. Lehet még hasznosítani vagy odaadni olyannak aki még tudná használni. Ha pl van egy Pentium III/IV-es géped amin előtte XP futott akkor linux telepítésével szinte meg lehet fiatalítani a gépet. Azonban nem mindegy mit teszünk a gépre. Meglehetősen sok disztribúció van, azonban én ezekből hármat szeretnék kiemelni ami jó lehet erre a célra. Ha maximum 500 Mb van a gépben még akkor is el kell futniuk viszonylag jó sebességgel.

Little Susie feat KDE

Ez vérbeli magyar fejlesztés ezért mindenképpen figyelmet érdemel. A blog korábban foglalkozott már a disztribúcióval így még egyszer nem írnám le ugyanazokat. Inkább helyette itt a link: http://linuxhogyanok.blogspot.com/2010/02/little-susie-az-uj-magyar-disztribucio.html

Azt hiszem első körben én ezt telepíteném a gépre. Hogy miért? Mert kifejezetten a régebbi gépekre szánták a fejlesztők, vagyis művelődési házakba, iskolákba, esetleg internetkávézókba ahol nem feltétlenül egy 4GB -os 4 magos proci ül az alaplapon. Az alap az Opensuse ami meglehetősen felhasználóbarátnak mondható. A csomagokat többszörösen tesztelik és már több gépen is kipróbálták élesben. Azóta megy az újabb verzió fejlesztése is ami egyelőre béta stádiumú. Csomagok tekintetében nincs probléma mert tárolókat lehet felvenni bőven. A fejlesztők az alap Susenak csak szinte a vázát hagyták meg és mindent ami sallang kihagytak belőle. Készen kapsz egy könnyen és gyorsan telepíthető rendszert a legszükségesebb programokkal.

Honlap: http://www.borzsonynet.hu/linux/Susie/littlesusie.html



Lubuntu

Mindenképpen figyelmet igényel az ubuntu lxde ablakkezelővel készült változata. A honlap szerint is pehelysúlyú, renkívül gyors rendszert kapunk a lubuntuval. Ezt a változatot azért ajánlom mert meglehetősen sok csomag érhető el hozzá, könnyű kezelni és telepíteni, ezenkívül eyecandy tekintetében sem áll rosszul. Legalábbis nekem sokkal jobban bejön mint egy xubuntu. A disztribúcióról Toros rendkívül jó összefoglaló cikket írt amit itt lehet elolvasni. http://mogorvamormota.hu/2010/05/02/lubuntu-10-04/
A projekt honlapja: http://lubuntu.net/



Vector

A harmadik helyre ezt a nem annyira közismert disztribúciót tenném. Az alapját a Slackware adja ebből következően gyors és stabil. A honlapjuk szerint is sebesség, stabilitás, teljesítmény jellemzi. Minden alapvetően szükséges program megtalálható benne és a telepítése sem okoz nagy gondot. Jelenleg a stabil elérhető verzió a hatos, de már kijött a hetes alfája is. Ablakkezelőként Xfce-t használ de valószínűleg más hasonló "nagy étvágyú" felület is telepíthető hozzá. Létezik belőle ingyenes és fizetős verzió is.
A projekt honlapja: http://vectorlinux.com/




A három disztribúción kívül említést érdemel még a Puppy Linux http://puppylinux.org/main/index.php?file=Overview%20and%20Getting%20Started.htm
A Tiny Core http://tinycorelinux.com/
A pld is. http://www.pld-linux.org/
Ezek szintén pehelysúlyú versenyzők és biztosan megállják a helyüket egy régebbi gépen. A Tiny Core-nak mindössze 10Mb a telepítője. Még biztosan van nagyon sok ezekn kívül is aminek kicsi a rendszerigénye de ennyi is bőven elég a kipróbáláshoz.

13 megjegyzés:

  1. Azért a Tiny Core-t se felejtsük ki a listából. Pont egy hete telepítettem egy 266 mhz-s 200 mb HDD-vel felszerelt gépre. Ezen max Win 3.1 futna, de Tiny Core-al még a net is megy rajta - ellenben a Win 3.1-en meg se nyikkanna a hálózati kártya...

    VálaszTörlés
  2. Én meg a pld linuxot ajánlom a figyelmedbe. Igaz, nem sok grafikus beállítóeszköz van hozzá, de egy kis matatással jó kis rendszer hozható létre. Szüleim kb. egy éve teljes megelégedéssel használják egy 266MHz-es celeron-on...

    VálaszTörlés
  3. "ha ma megveszed álmaid csúcsszuper gépét akkor az fél maximum egy év múlva nem sokat fog érni." - Ez azért óriási csúsztatás. Beszéljünk mondjuk két évről minimum.

    VálaszTörlés
  4. Azért a puppy linuxtól sem fagynak le a régi gépek. A honosítása is folyamatosan halad és a választék sem egyhangú.

    VálaszTörlés
  5. Carter!

    Részben igazad van de én nem is egy 300E Ft-os gépre gondoltam hanem egy jóval olcsóbbra. Amennyiben magamból indulok ki akkor egy Intel Corei3 nekem álmai gépe lenne. A mostani fejlődést figyelembe véve azonban egy év múlva már sokkal jobbakat lehet kapni azon az áron. Erre értettem a nem sokat fog érni.

    VálaszTörlés
  6. Watcher!

    Örülök hogy még olvasod a blogot. Nincs kedved valami ütős logót készíteni nekünk?
    A Puppyt azért említettem mert valóban nem kell 2Gb memória a futásához. Egy Penti hármason valószínűleg jól elfutna.

    VálaszTörlés
  7. Hmmm... úgy látszik, már vakulok is, nem láttam a Puppy-s linket.
    Adnék még egyet, az angollal nehezen bírkózóknak: http://puppylinux.hu
    P-III.-ason? Csak Kami meg ne tudja, hogy ilyen erőműre tervezed.... :D
    A hivatalos verziók 128MB RAMról indulnak.
    A többiről emilben konzultálunk.

    VálaszTörlés
  8. este felraktam egy lubuntut a régi laptopra (256 RAM) nagyon tetszik, eddig állítgattam, jó gyors és csak közepesen ronda

    köszi a postot

    VálaszTörlés
  9. Sziasztok,
    Kipróbáltam a LittleSusie-t, nem tetszett! nagy átbaltázás, hogy először a DSL nélküli verziót ajánlottad ki, bakker ki akar net nélkül bohóckodni, illene leszedni ezt a verziót. A DSL-es verzió futott, de hiszizett, hogy nincs 1 Giga RAM, na ne, nem erről szól a cikk.A Yast nagyon tetszik. A menüben tiszta kupleráj van, sok az ismétlődés, és nem logikus, valamint lassabb mint az XP. Oké, a lubuntut kihagytam, helyette a kiwi-t próbáltam. Jól fut, gyors, csak kicsit csúnya, a játékok primitívek, a GoogleFöld-et nem lehet felrakni rá. A Vector-t is letöltöttem, szép a felülete, de a beállításával nem boldogulok. A Vasm-ba belépve hisztizik, hogy lépjek ki előbb az X-windowból. Miféle x-windowból, fix IP-címet akar állandóan, úgytűnik, mintha én volnék a szerver, de sehogy nem jövök rá, hogy tudnék normál felhasználóként netezni. Csak a mozaikszavakból nem fogok rájönni hogy kell beállítani. Egyébként üdvözletem: Dzsonszi

    VálaszTörlés
  10. Jani!

    Köszönöm hogy megosztottad a tapasztalataidat, ez segíthet másokon is. Az még jó lenne ha megírnád milyen géped van és milyen hardver figyel benne.

    VálaszTörlés
  11. Celeron 1.7 GHz, 512 M RAM, a bele abszolút noname, valami realtek. Az XP (nem jogtiszta) gond nélkül fut rajta. Azért érdekel a kis méretű linux, mert szeretném továbbra is használni a néhai nagyágyú GETAC 760-asomat (P3, 256 M Ram ezen is fut az XP), valamint kipróbálni leszerelt ipari panelPC-n (ventilátor nélküli PMMX, 300MHz, 128 M RAM). Ha volna pénzem új PC-re, akkor sem arra költeném, inkább utaznék.

    VálaszTörlés
  12. Nem igazan értem a dilemmádat:

    1, A Celeronos gépednél gyengébb masinára <1.7 Cerka proci, 384 MB RAM, alaplapi 32MB-os videokártya> gond nélkül felhegesztettem egy házilag kotyvasztott SuseStudió-val összebarkácsolt rendszert, ami mai napig elfogadható sebességgel teszi a dolgát (sőt azóta megért egy videókártya-bővítést is, és gond nélkül megetettem vele azt is). A KisZsuzsi amúgy béta, ergo nem végleges.

    2. A GETAC 760-asba és a PanelPC-dre valami könnyűsúlyú ablakkezelő lenne jó (openbox pld.), amit vagy készen felraksz (pld. Churchbang), vagy eleve valamilyen profibb terjesztést raksz fel : én az Arch-ot ajánlanám, azt nagyon be tudnád finomhangolni, hogy ezek a gyenge gépek is vigyék valamire :)

    3. Az XP-vel kár az összehasonlítás: közel 10 éves rendszer.

    Üdv:
    bicskás

    VálaszTörlés
  13. Én is probálkoztam Linux verziokkal a gép p4 1500 intel proci 512ram,de mindig volt valami gond a hardverekkel nem mindhez talált....vagy a cpu pörgött 100-on,ugyhogy p4 gépekre windows xp home.Én maradok a windowsnál nem idegeskedni és szenvedni akarok.

    VálaszTörlés