2008. január 10., csütörtök

Zseb Linux 2


A zseb Linux sorozat második részéhez a népszerű SLAX-Linux terjesztést szemeltem ki. Népszerűsége talán a moduláris felépítésének köszönhető, hiszen ez teszi különösen sokoldalúvá. Létezik sokféle változata, melyek leginkább az alapból telepített csomagok mennyiségében különböznek egymástól. Én a Magyar nyelven is elérhető standard változatot választottam, amely leölthető a http://slax-hu.xsak.hu/ oldalról. Köszönjük a profi honosítást "anonimus" barátunknak!

Ezúttal a Slackware-Linux képezi a Live-CD alapját. Speciális fájlrendszert használ (Unification), amely képes a csupán olvasható adattárolót írhatóként kezelni, hiszen a változásokat a memóriában tárolja.
Természetesen pendrive esetében ez a tulajdonság semmit nem jelent, hiszen az egyébként is írható.

Telepítése nem okoz problémát ha Live-CD-t akarunk használni, mert csak ki kell írni a letöltött ISO fájlt, és be kell állítani a CD-ről történő bootolást. Ha a kulcscsomónkra szeretnénk lógatni a SLAX-ot, akkor már kicsit több a dolgunk.

Első lépésben láthatóvá kell tennünk az ISO tartalmát. Erre Linux alatt van egy nagyszerű eszköz, nevezetesen a "visszacsatoló eszköz" (loopback). Ennek segítségével úgy csatolhatjuk rendszerünkhöz a fájlt, mintha egy adattároló eszköz lenne. Ha a slax könyvtárat használjuk csatolási pontként, akkor a parancsa a következő képen néz ki:

sudo mount -o loop slax-hu-5.1.0-003.iso slax/

Ennek eredményeként a slax könyvtárban láthatjuk az ISO tartalmát. A pendrive-on lennie kell egy üres FAT16-os partíciónak. Most másoljuk rá a slax/ könyvtár teljes tartalmát, mondjuk a

cp -rav slax/* /media/csatolási pont/

parancs segítségével. Következő lépésként szinkronizáljuk a fájlrendszert a

sync

paranccsal. Ezek után lépjünk be abba a könyvtárba, amibe a pen van csatolva, és másoljuk a boot könyvtárból a pen gyökerébe a vmlinuz és az initrd.gz nevű fájlokat:

cp boot/vmlinuz .
cp boot/initrd.gz .

Pár módosítást kell végrehajtani az isolinux.cfg nevű fájlban:

gedit isolinux.cfg

Távolítsunk el minden olyan részt, amely az imént másolt két fájl neve előtt a boot/ karakterláncot tartalmazza. Ha ez elkészült és mentettünk, át kell nevezni a fájlt syslinux.cfg-re.

mv isolinux.cfg syslinux.cfg

Most már csak boot-mangert kell telepíteni. Én a LILO-t javaslom, melyet Ubuntu esetében előbb a gépünkre kell másolni, mondjuk a Synaptic-al. Ha ez magvan:

lilo -M /dev/sda

Ezek után már nincs más dolgunk, csak futtatni a syslinux-ot, a következőképpen:

syslinux -s /dev/sda1

Ha mindent jól csináltunk indulnia kell a Slax-nak.















Alapként KDE ablakkezelőt kapunk, amit be kell valljam, nagyon utálok. Elvileg tartalmaz Fluxbox-ot is de eddig nem jutottam még el. Azonnal tudunk vele netezni, szöveget szerkeszteni, nézhetünk videót, vagy akár CD-t is írhatunk.
A sebessége messze elmarad a DSL-től, viszont ebben már 2.6.15-ös kernel van. Sajnos a "minimal" gépen nem indult el, csak karakteres módban.



Összességében az a véleményem, hogy érdemes kipróbálni, hiszen egy modern terjesztés, amely szolgáltatásaiban messze felülmúlja a legtöbb "Zseb Linux"-ot. Ha jól felszereljük, alkalmas lehet rendetlenkedő gépek javítására, ugyan pl. particionálót már alapból kapunk.
Csak a KDE ne lenne benne!:)

A sorozat előző részei:


Zseb Linux:)



Damn Small Linux Reload


A SLAX hivatalos Magyar! lapja: http://slax.hosting4p.com/?lang=hu

15 megjegyzés:

  1. Helló,

    Egyszer kikerestem. Root bejelentkezés után fluxbox-os indítás:
    xconf 1024*768 box
    aztán ha visszajött a konzol:
    startx

    u.i.: A KDE-t én is kerülöm. Szegény UHU-mat mindig megöltem vele.

    VálaszTörlés
  2. Én csináltam anno a magyar változatot. Sajnos idő és kapacitás hiányában ez mostanában nem megy...

    Azóta az eredeti változat nagyot fejlődött, szinte mestermű. A hamarosan megjelenő 6-os változat további újdonságokat hoz a fejlesztő szerint.

    VálaszTörlés
  3. Xsakos: Örülök hogy megvagy!:) Nagy kár, hogy már nincs időd a Magyarosításra, mert kiváló munkát végeztél! Gratulálok!
    Ha kijön a 6-os verzió, ki fogom próbálni!

    Watcher: Köszönöm az infót, teszek egy próbát!
    Én is UHU-n kezdtem ám!:)

    HP

    VálaszTörlés
  4. SPétör UHU-Linux blogja2008. január 18. 8:43

    Aha!
    Szóval UHU-n kezdtél mi?
    :-)
    Osztán miért hagytál el minket?
    Én valamikor az 1.2-vel ismerkedtem, de nem tetszett. Akkoriban lusta dögként SuSE + KDE volt. Na, akkor utáltam meg ezeket az ún. felhasználóbarát linuxokat. (nem volt vele semmi baj, csak kevés volt...)
    Volt pár év kihagyás (más foglalkoztatott... motor, munka ilynek) és végül visszatértem az UHU-hoz.
    SP

    VálaszTörlés
  5. Hasonló utat jártam be én is, csak nekem a Suse volt az első, de azt nagyon utáltam. Később használtam darabig az UHU 1.2-öt, de sok bajom volt vele, nem egy kezdőnek való cucc volt. Néha még kacsingattam a Windows felé, főleg hogy ekkortájt még szerettem játszani. Az áttörést az UHU 2 hozta, megjelenése óta csak Linux van a gépemen. Nagy fan voltam, még plüss bagoly is volt a monitor felett:). Amikor kipróbáltam az Ubuntut csak tesztelésnek szántam, aztán valahogy megragadtam nála.
    Azt hiszem az okozta, hogy zavart az az állandó csend, ami az UHU hivatalos weblapját jellemzi. Kicsit még most is lelkiismeret furdalásom van:)

    Egyébként próbáltam a Mint-et, és nagyon jónak tűnik!
    HP

    VálaszTörlés
  6. SPétör UHU-Linux blogja2008. január 20. 13:43

    Én is SuSE 6.3-al kezdtem, majd Mandrake, de gyorsan váltottam, majd UHU 1.2 utána egy kis szünet, majd UHU 2.0 és végül UHU 2.1 és majd még valami.
    Windows csak a barátnőm miatt van az asztali gépen.
    :-)

    VálaszTörlés
  7. Várom írásaid az UHU 2.1-ről, szeretném később kipróbálni! ;)

    VálaszTörlés
  8. UHU 1.1 LiveCD-től kaptam fertőzést, aztán hivatalos 1.2 tulajdonos,(1.1-es kézikönyvvel!) Folyamatos rendszerösszeomlások következtében (KDE dekoráció, további ablakkezelők "nyúzása") pihentettem a Linuxot és ismereteket gyűjtöttem.
    Jelenleg Windows leváltó disztró-keresés folyamatban Ubuntu 7.10 alatt virtualboxon. (Ubuntu és családja, LinuxMint 3.0 XFCE; PCLinuxOS; SlaX; Enlightenment Debiannal, ZenWalk!)... és a vadászat folytatódik.... :D

    VálaszTörlés
  9. Szerintem Windows "leváltónak" érdemes valamelyik Ubuntu alapú disztrót választani, persze mostanra szinte az összes Linux sokkal felhasználóbarátabb, mint anno az UHU 1.2 idejében.
    Jó vadászatot!:)

    VálaszTörlés
  10. Sajnos a kiszemelt fluxbuntu készítői kissé lazára veszik a figurát, ráadásul hiába teszem fel Ubuntu alá az elérhető (min. és max.) fluxbox-os csomagokat, elindul , de szinte semmi nem müxik benne.

    VálaszTörlés
  11. Fluxbuntu? Miért éppen ez? Bevallom nem is tudtam hogy létezik ilyen, amíg nem mondtad:). Ha esetleg gyenge a gép, akkor javaslom az XUbuntut, szerintem jobb kezdésnek mint a fluxboxos megoldás.

    VálaszTörlés
  12. Bizony, sőt a legújabb szériás LinuxMintnek is készül már fluxbox-os verziója. Az Ubuntu-s a
    http://fluxbuntu.org/intro.html honlapon borzolják javascript alapon a kedélyeket.
    A legutóbbi verziójukban elrontották a bootolást és ahelyett, hogy kijavították volna, tippeket adtak a fórumokon a javításra. :(

    VálaszTörlés
  13. Ez érdekes! Jól látom hogy az Ubuntutól független csapat fejleszti?
    Lehet hogy letesztelem a drágát!:)

    VálaszTörlés
  14. Jelent meg most egy szintén minimális disztró, a Goblinx. Legkisebb verziója 100 MB, és fluxbox-os live cd Slackware alapokon. Hihetetlenül gyors, netes kapcsolatot egyből beállította (van grafikus adsl beállító is!).
    Ha lesz felesleges cd, akkor lehet, hogy kiírom, mert hordozgatni jó, bár nem lehet vele villogni, de ha meg akarod nézni a leveleket egy Windows-os gépen, akkor ugye senki nem fogja a haver IE-jét használni?

    VálaszTörlés
  15. Goblinx? Ezzel felizgattál!:) Éppen töltöm a micro változatot!

    VálaszTörlés