2008. január 28., hétfő

Goblinx és Társai

Az elmúlt hetekben kipróbáltam néhány "zseb Linux" disztribúciót, és megosztottam veletek benyomásaimat, érzéseimet. Ezt a bejegyzést ezen sorozat záróírásának szánom. Nem mintha nem lenne még miről írni, de nagyon időigényes ezeknek a kis Linuxoknak a tesztelése, és erre sajnos mostanában már nem maradt időm.
Természetesen szívesen fogadom ha valaki itt nálam kívánja közzétenni bármilyen Micro cuccal kapcsolatos tapasztalatait!

Lássuk csak mivel foglalkoztunk eddig!
  • Első áldozat a DSL(Damn Small Linux) volt, amelyről két írás is napvilágot látott.
  • A második kiszemelt résztvevő a Slax Linux, ami a legelterjedtebb Live Linux disztribúció címmel büszkélkedhet.
  • A harmadik, és egyben az utolsó versenyzőre Evenorbi hívta fel a figyelmem. Név szerint Goblinx az áldozatunk!

Létezik számtalan változat, de számomra a legkisebb "micro" volt az izgató darab!:) Slackware alapokon nyugszik, és Fluxbox ablakkezelőt használ, mindezt nem több mint 100 MB-ban. Választhatjuk induláskor, hogy az egész rendszer a memóriába töltődjön, és érdemes is, hiszen így olyan sebességet érhetünk el, hogy majdnem eldobtam az agyam! ;) (pedig az nehéz lenne) Már-már kezdtem átéli azt a hőn áhított, de elérhetetlennek vélt állapotot, hogy a parancsokra azonnal reagáljon a rendszer! Nem viccelek, villám gyors! Mindezek mellett nagyon modern a cucc. 2.6.21.3-as a kernel, így aztán támogatja a legújabb hardvereket is. Előbb egy nagyon szép karakteres felületet indít el, ami megdobogtatja azok szívét akik anno hasonló "környezetben" nőttek fel.
Belépés után innen indítható a Fluxbox. Nem érdemes elmenni kávézni, mert mire felnézel a billentyűzetről már fut a grafikus felület!:) Nagyon egyszerű, de közben szemet gyönyörködtető asztalon dolgozhatunk. Minden szükséges program megtalálható a megszokott jobb gombos menüben. Nem akarom sztárolni a Goblinx-et, de nekem a kedvencem lett! Ha valamihez hasonlítani szeretném, elsőre egy ékszeres dobozka jut az eszembe. Sajnos az általam minimál rendszernek nevezett gépen nem indult, de ez egy ilyen modern operációs rendszernél nem is csoda.
Nem írok most többet erről a rendszerről, de mindenkinek kiadom kötelező házi feladatnak a kipróbálását! Vigyázat, számon kérem!:)))
khm...

Lássuk mi a végeredmény!
  • Ha régi gépre akarunk grafikus felületet is nyújtó rendszert, akkor mindenképpen a Damn Small Linux-ot kell telepíteni! Alapból Live-CD rendszer, de telepíthető merevlemezre és pen-re is.
  • Hogyha KDE mániások vagyunk, és szeretnénk egy CD-n olyan cuccot amivel menőzhetünk a Windows-os haverok előtt, akkor ott a Slax, ami szintén feltehető pen-re, de merevlemezre ezt már nem tudjuk telepíteni.
Erről a két Linuxról sajnos el kell mondanom, hogy amikor SATA-s DVD meghajtóról próbáltam futtatni őket, az bizony ki fogott rajtuk, sőt, a SATA-s vinyót sem látták. Nem így a Goblinx!

  • Szememben az abszolut befutó a Goblinx! Napjaink modern világában is megállja a helyét, sőt, sok szempontból útmutató. A legújabb hardveron is gond nélkül fut, és a sebessége lenyűgöző, köszönhetően a memóriából történő futás lehetőségének. Nem próbálkoztam a pen-nel, de merevlemezre ez is telepíthető, ha "root"-ként indítjuk.
Egyenlőre ennyi, de remélem nem búcsúzunk végleg ezektől az apró remekművektől!

Goblinx hivatalos oldala

Többi cikk:
Damn Small Linux
Damn Small Újra
Slax

5 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy tetszik. Nagyon jól összerakott disztró. Nekem a netet is egyből felismerte, és a felbontást is. A Tiny PCLinuxOS sem tudta ezt megcsinálni, pedig milyen neves disztró. És az alaptéma is olyan, amit nem nagyon cserélnék le. Erősen gondolkodom, hogy mindennapi rendszernek is felrakom majd valamikor.

    VálaszTörlés
  2. Hogy tetszik az enyhe kifejezés! Annyira korrektül működött minden elsőre, ami már már álom kategória. Én is fogom komolyabban tesztelni!

    VálaszTörlés
  3. Hát ennyi dicséret után én is gyorsan leszedtem és egy virtualboxba invitáltam mind a "mini" mind a "micro" verziót. Ez utóbbi érdekelne (fluxbox) jobban. Számomra kissé értehetelen a kezelés, pedig Slax-on és zenwalk-on is elboldogulok.
    Tudtok róla vmi magyarabb leírást vhol?
    Úgy vettem ki, hogy telepíthető HDD-re, de hogy adok neki rendszergazdai jelszót amit itt-ott megkövetel?
    Van vmi szoftverkezelő is, megnézném vannak-e lokalizációs fájlai? Szóval magyarosítanám. XFCE-s slackware-nek ott a Zenwalk, most kéne egy fluxbox-os is. sokan jönnek olyan kicsi géppel, hogy ez is megfelelne sokaknak.

    VálaszTörlés
  4. Sajnos Magyar leírást nem találtam, de talán Evenorbival majd összehozzuk!:)
    A root jelszót megadja belépéskor, valami fura dátumos karakterlánc.
    Sajnos a többi kérdésedre még nem tudok válaszolni, mert csak nagyon rövid ideig teszteltem, viszont tervezek egy hosszabb nyúzótesztet, és erről részletesen be fogok számolni. Remélhetőleg hét vége felé indul!

    VálaszTörlés
  5. A SLAX-hez tartozó leírás alapján eljutottam a Lilo telepítéséig, de ott nem tudom mit csináljak. Hogyan telepítsek bootmanagert, ez a konkrét kérdésem. Tudnál segíteni?

    VálaszTörlés