2010. szeptember 16., csütörtök

Belin 2.0 - Linux látássérülteknek

Az ubuntu ezen változata kifejezetten látásukban akadályozott embreknek készül, illetve hogy pontos legyek a benne található Orka. Mi is az Orka? Ez a lelke a Belinnek, a szoftver ami a menük felolvasását végzi. Szó szerint. Ezen kívül megtalálható benne a nagyító aminek szintén fontos szerepe van.
A telepítés teljesen megegyezik az Ubuntu 10.04 verzióval hiszen teljes mértékben arra épül. Ettől függetlenül bemutatom.
Telepítéshez le kell tölteni a legújabb Belint innen (32 bites) http://www.infoalap.eu/letoltes/belin/belin-2.0-i386.iso

Ha betöltött a rendszer akkor válaszd az első menüt.



Az asztal betöltése után rögtön akcióba lép az Orka és elkezd beszélni.



Továbbmentem a telepítésre. A nyelv kiválasztása az első menü.



Időzóna kiválasztása. Budapest az alapértelmezett.



Billentyűzet kiosztása.



Particionálás. Az egész lemezt választottam mert nem volt veszíteni valóm.



Töltsd ki a mezőket és add meg a felhaszálónevet és a jelszót.

Itt még van lehetőséged változtatni a beállításokon.

Telepítés folyamatban van. Nem tart sokáig, légy türelemmel.



Véget is ért a telepítés. Indítsd újra a gépet.


Újraindítottam a gépet és belenéztem a menükbe. A szokásos ubuntu programok, nem találtam semmi extrát.



Azaz dehogynem, mert ott volt az Orka és annak beállításai.




Összegzés

Nyugodt szívvel állíthatom hogy a fejlesztők nagyot alkottak a programmal és valószínűleg egy rést is betömtek. Biztos vagyok benne hogy többen is vannak akiknek probléma van a látással valamilyen szinten de szeretnék használni a linux adta előnyöket. Erre most itt a lehetőség. Jómagam is kipróbáltam néhány menüt és egy calc fájlt és azt monddtam ejha! Ahhoz képest hogy géphang szerintem tökéletesen érthető minden egyes pont. Mert minden egyes menüt végigmond a hang hiba nélkül. Amikor lépkedtem a cellák között akkor is mondta hogy A1 vagy C3. Egyszerűen tökéletes. Nem tudom hogy máshol a programozók készítettek-e hasonlót de itthon nyugodtan büszkék lehetünk a mieinkre. Biztos hogy rengeteg munka van mögötte de megérte mert az eredmény önmagáért beszél.
További infó a projekről itt: http://belin.hu/

1 megjegyzés: