2010. március 7., vasárnap

Simply Mepis 8.5 telepítése -Avagy élet az Ubuntu előtt

A cím egy kissé kétértelmű dolgot takar, de szeretném kifejteni. Már elég sokat olvastam erről a szerintem is nagyszerű disztribúcióról. Legfőképp azt, hogy még az Ubuntu "születése" előtt meghatározó szerepet töltött be a kezdők életében. Hogy miért? Mert meglehetősen könnyű telepíteni és használni. Ebben is alapból megvan minden szükséges kodek és beépülő. Mert debianra épül, így elég sok csomag érhető el hozzá.
Emiatt én is tettem vele egy próbát és felraktam a már megszokott virtuális gépre. Lássunk is neki a telepítés menetének.

Először is le kell tölteni a legfrissebb kiadást innen: ftp://ftp-linux.cc.gatech.edu/pub/linux/distributions/mepis/released/SimplyMEPIS-CD_8.4.99-rc2_32.iso
Ez már RC2 kiadást, tehát majdnem az amit vártunk. Kiírás után bootolj be róla és válaszd az első menüpontot.



Betöltés folyamatban van, ami nekem egy kicsit sokáig tartott.


Szerencsére Live módban indul, így telepítés előtt le tudod tesztelni a dolgokat. A háttér meglehetősen puritán, de itt nem ez a lényeg. Csak kattints a telepítő ikonra a folyamat megkezdéséhez.


Az első lépés a licenc feltételek elfogadása.


Most jön a particionálás. Én az auto partíciót választottam, hiszen ebben az esetben csak ez került a merevlemezre. Persze tetszés szerint te is feloszthatod a winchestert.



Ha megvan a kiosztás akkor rendszer felmásolja a szükséges dolgokat a merevlemezre. Ez eltartott egy ideig.


Lényeges pont jön, hová telepítse a rendszerbetöltőt. Általában az MBR tökéletes választás.



Néhány szolgáltatást be van kapcsolva. Ha nincs rá szükséged akkor csak vedd ki a pipát.


Nyelv és a billentyűzet kiosztása. Itt jegyezném meg hogy nekem a későbbiek során sem igazán sikerült a nyelvet teljes mértékben beállítani. Olyan félig magyar félig angol keverék született.


Létre kell hoznod egy normál és egy root fiókot.


Végre megvolt minden lépés, jöhet az újraindítás és az asztal birtokba vétele. Amint az jól látható, tipikus kde felület és a régebbi menü köszön vissza a felületről.


Az internet menüben a szinte alapértelmezett Firefox böngészőt és egyéb internettel kapcsolatos programokat találunk.


Szerencsére van Openoffice és nem csak Abiword mint néhány más disztribúcióban.



Multimédia alatt pedig a mindent lejátszó mplayer. Ezen kívül az egyik legjobb lemezíró a k3b. Tudom hogy a Brasero sem elvetendő, de nekem ez áll legjobban kézre.


Ami a csomagkezelőt illeti, itt a Synapticot találhatjuk meg alapértelmezettként nem a kpackage vagy valami más. Tudni kell, hogy a Mepis a Debian (Lenny) tárolók mellett saját Mepis tárolókat is használ. Amennyire a csomagválasztékot néztem szinte minden megtalálható amire csak szükségünk lehet. Ha mégsem akkor nem egy ördöngösség újabbak felvétele.


Sajátossága még a Mepisnake, hogy bizonyos dolgok beállításához saját programot vagy kezelőfelületet alkotott. Ezeket a Mepis X-Window Assistant, a Mepis User Assistant és végül a Mepis System Assistant. Ezekkel tényleg gyerekjáték a rendszer lényegesebb beállításainak megváltoztatása.


A hálózati segédben az internetes kapcsolatokat konfigurálhatjuk. Én itt nem találtam meg a ma elterjedt mobilnet beállításait, pedig nem ártana ha lenne.



Nem volt időm mindent aprólékosan végigböngészni, de a két legfontosabb dolgot azért megnéztem. Megy-e a netes rádióhallgatás és a YouTube videók lejátszása alapból. Ment.




Konklúzió

Én pozitívan csalódtam a Mepisben. Ugyanis nem sokat kellett vacakolni a telepítéssel, de a beállításokkal sem. Alapból minden lényeges dolog megtalálható benne, és megkapod ehhez a debian stabilitását. Kell ennél több?

4 megjegyzés:

  1. jó a Mepis. Én már rég mondom. :-)

    VálaszTörlés
  2. Bizony jó, legalább is addig míg nem kerülsz összetűzésbe a karakterkódolással! Mert bizony a MEPIS egy hamisítatlan amerikai Linux: angolul tud szépen, de más nyelven...háát.

    VálaszTörlés
  3. Az a furcsa az egészben hogy telepítettem a nyelvi fájlt és annak ellenére nem ment a magyar nyelv.

    VálaszTörlés
  4. 8.5-ben nem, de elozokben siman megy. felrakod kde magyaritast, meg atallitod lokalizaciot es jo is.

    VálaszTörlés