2009. október 30., péntek

Toorox

Ha valaki a cím alapján akar következtetni a mögötte rejlő dologra akkor elég nehéz dolga lesz. Nekem nem sok minden jutna eszembe. Azonban annyit segítek, hogy most is egy disztribúcióról lesz szó. Néha benézek az egyik kedvenc helyemre a Distrowatchra és megnézem mi frissül vagy érkezett-e újabb disztribúció a meglévők mellé. Nemrég találtam rá erre az eléggé új kiadásra amit a németek hoztak létre. Sajnos még nem volt energiám kipróbálni ezért az egyik leírásra hagyatkozom jó szokásomhoz híven. :-)

Mit lehet róla tudni?
A legfontosabb talán hogy Gentoo alapú mint a Sabayon. Ebből következhet az hogy ez is rolling release disztribúció. Live módból indul KDE 4.2.4 felülettel. Innen lehet telepíteni a merevlemezre. Érdekes módon a Knoppix hardver felismerőjét használja, arról meg lehet tudni hogy elég jó. Sajnos csak német és angol nyelven érhető el.
Telepítésnél kiválaszthatod hogy a merevlemezre vagy egy usb stickre installálja az operációs rendszert. Telepítés közben túl sok dolgot nem fog kérdezni. Létre kell hozni egy felhasználói fiókot, megadni a root jelszót és kiválasztani hová telepítse a GRUB-ot. Ebből következően nem nagy ördöngösség felpakolni.

A rendszer beállításoknál megtalálhatod az alapvető konfigurációs lehetőségeket. Alapból nincsenek kodekek, flash, grafikus kártya meghajtók, azonban az egyik könyvtárban (Meghajtók, multimédia) mindezek megvannak. Csak néhány kattintás és fel is települnek a gépedre.

Portage

Aki használt már Gentoo-t vagy valamilyen BSD-t annak van némi fogalma erről. Aki nem annak pedig újdonság lesz. Ez nem más mint a Gentoo csomagkezelője ami elsődlegesen konzolból működik jól. Persze lehet hozzá grafikus felületet is készíteni amit már a Sabayonnál is megalkottak. A Tooroxban ezt Porthole-nak hívják. Ahogy megnéztem a képernyőképen elég erős hasonlóságot mutat a Synaptic-al. Gyakorlatilag a portage grafikus megfelelője. Kilistázza a csomagokat kategóriák szerint. Kereshetsz névre majd telepítésnél jobb kattintással tudod kiválasztani mit is szeretnél vele kezdeni.
A Toorox féle portage teljes mértékben megegyezik a Gentooéval, így a frissítések közvetlenül onnan jönnek. A szoftvereket a Porthole az unstable branchból telepíti, így minden nagyon friss. Úgy általában a csomagtelepítés probléma nélkül lezajlik, de a cikkíró nem javasolja kezdőknek az "update world" használatát. Ez valami olyasmi mint az apt-get dist-upgrade.

Hardver felismerés

A cikk elején már volt róla szó hogy a Toorox a Knoppix hardver felismerőjét használja. Ez szinte mindent automatikusan beállít, pl az internet is DHCP-n keresztül csont nélkül megy.
A rendszerhez ajánlott 1Gb memória, de azt gondolom ennél azért jóval több van a mai gépekben.

Külső és szoftverek

A külsőre nem lehet panasz. Elég sok dolog elérhető az asztalról közvetlenül is. Látható a fájlrendszer, elindíthatók a gyakoribb alkalmazások és a Dolphin. Ezt hivják starternek.
A Toorox képfájl 1,7Gb ami tartalmaz szinte mindent. Telepítés után a legszükségesebb szoftverek megtalálhatók a gépeden. Ha valami nincs ott, akkor a Portage-ból több ezer alkalmazás telepíthető.

Összegzés

A Toorox azoknak ideális, akik szeretnék használni a Gentoot nehézségek és bonyolult konfigurálás nélkül. Megkapod a stabilitást, a friss csomagokat és a Portage előnyeit.
A Sabayonnal ellentétben a Toorox sokkal közelebb áll az alap Gentoohoz mivel nem használ saját csomagokat és tárolókat.


Honlap: http://toorox.de/
Letöltés: http://toorox.de/index.php/en/download
Forrás: http://lwn.net/Articles/342642/

5 megjegyzés:

  1. Erre én is felfigyeltem (rollinf release rul'z). Érdemes lehet megnézni. A KDE-hez való nyelvi fájlok meg gondolom úgyis benne vannak, hogy lehessen honosítani. Valaki megírhatná a közvetlen élményét vele kapcsolatban...

    VálaszTörlés
  2. Ki szerettem volna próbálni,de a boot lemez iditása végén mielött telepitésbe lépne ,kér logint és password-ot,mi az mert a "root" nem müködik,nem enged telepiteni!?

    VálaszTörlés
  3. Én egyelőre a live cd üzemmódot próbáltam, és a telepítés elejét. Nekem semmiféle jelszót nem kért telepítésnél.

    VálaszTörlés
  4. Én is a live-t próbáltam de a boot végén kérte a jelszót és a passworld-t,csak ez az egy verzió van fent ugyhogy biztos te is ezt használod.
    Nem értem neked miért nem kért a boot végén semmit?És nekem miért?(Tehát el sem jutottam a live módig)
    Biztos nem irtál be semmit hogy bejöjjön az asztal?

    VálaszTörlés
  5. Hidd el semmit nem írtam be. Egyelőre jegelem a tooroxot, mert nekem meg csak németül hajlandó kommunikálni. Az meg nem az erősségem.

    VálaszTörlés