2015. március 30., hétfő

Netrunner

A Netrunnerről

A Netrunner egy érdekes disztribúció, hiszen Debian és Arch alappal is. KDE asztali környezetre épül, de természetesen más is telepíthető rá. A fejlesztők a kezdőket célozták meg vele, ez látszik a grafikus telepítőből és a könnyű kezelhetőségből. Tartalmazza a szükséges kodekeket, Flasht és Java beépülőt.

Ahogyan említettem, két rendszerrel is telepíthető, a standard verzió a Kubuntura épül, míg az un. rolling kiadás a Manjarora. Az asztal kinézete mindkét esetben ugyanúgy néz ki. Természetesen telepített csomagokban illetve a csomagkezelőben van különbség, de használatban nem. Én a rolling kiadást telepítettem és próbáltam ki.

Netrunner telepítése

A szükséges lemezképet innen lehet letölteni: http://www.netrunner.com/download/ 
Engem ez a kezdőképernyő egy kissé az OpenSuse-re emlékeztet. Egy kis animáció a Netrunner logójával és már be is töltött az asztal. Rákattintottam a telepítőre és elindítottam.




Mint szinte mindenhol a nyelv kiválasztása volt az első. Érdekesség, hogy nem teljesen magyar a telepítő. Alul a gombokon angol felirat van,


Balra lent láthatjuk a folyamatjelző sávot, föntebb pedig egy összesítést a szükséges minimum feltételekről. Zöld körök jelzik, hogy minden rendben van. 


Időzóna és billentyűzet kiosztás megadása.



Elérkeztünk a particionáláshoz. Nekem a virtuális gép miatt jó volt a teljes lemez törlése, azonban élesben nem biztos, hogy célravezető. Mielőtt elindulna a törlés és telepítés, több alkalommal megerősítést kér a rendszer, így a véletlen törlés nem igazán fordulhat elő.




Felhasználói fiók létrehozása. Igény szerint engedélyezhető az automata bejelentkezés.


A telepítés kb. 10 perc volt. Alul míg futott a folyamatjelző sáv, fent a szokásos reklámszövegeket olvashattam. Más disztribúcióknál sokkal többet írnak a jellemzőkről, itt elég szűkre fogták a tájékoztatást.




Netrunner használat közben

Szép a bejelentkező ablak, habár én nem ezt kértem.


Rögtön belépés után telepítendő nyelvi csomagok fogadnak bennünket. Ezeket érdemes installálni.



A menü a KDE alatt jellemző Kicker, ami főleg Windowsról átkacsintgatóknak ismerős lehet. Jópár hasznos programot telepítve megkapunk, a többit pedig terminálból vagy a grafikus csomagkezelőből. A menü gyors és tetszetős, mindent megtalálunk ami kell. Jobbra alul az óra, hangbeállítás és a tálca beállításai figyelnek.
A háttér elég puritán, csak a nagy logóból és feliratból áll az egész. Szerencsére háttérképek tömkelegét tölthetjük le e helyett.
A Manjaro-ra jellemző, hogy elég jó a hardver felismerése, nekem rögtön volt wifi és nem volt probléma a képernyő beállításokkal sem.

Irodai csomagnak LibreOffice Still verziója került fel. Ez nem a legújabb, de elvileg stabil. Böngészőnek Firefox , multimédiás alkalmazásnak a VLC és Clementine telepítettek. Ezeken kívül természetesen még sok más is rögtön használható. 





A beállításokból úgymond kétfajta van, az egyik a saját KDE, míg a másik a Manjaro beállítás modulja. Ez utóbbi nem ad túl sok lehetőséget.



A Netrunner rolling verziója az Octopit használja mint grafikus csomagkezelőként. Persze a rutinosabbak valószínűleg a terminált választják, de egy teljesen kezdőnek barátkozni jó vele. Szokásomhoz híven megnéztem milyen tárolókkal operál. A Core, Extra és Community mellett Manjaro és Netrunner tárolókat láthatunk. 



Gondoltam frissítek egyet. Azért nem olyan könnyen ment, mert voltak prioritást élvező csomagoké, először ezeket kellett frissíteni. Egyik-másik tárolónak nem volt túl nagy a sebessége...


Hasznos kis takarító programot használhatunk, ha szükséges. Nem egy CCleaner, de valami hasonló.


Elérhető néhány előretelepített játék, de a legtöbb olyan retro hatású. A Steam kedvelőknek nem kell agódniuk, ez is elérhető.





Nagyon nem fűznék most hozzá mást, mint amit eddig leírtam. Aki szereti a KDE-t és párosítaná a gördülő kiadású Arch alapú rendszerrel, annak tetszeni fog a Netrunner. Habár nem írtam fentebb, a multimédiás fájlok lejátszásával nincs gond, mert a szükséges kodekek és a Flash elérhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése