2016. június 17., péntek

PC BSD 10.3 teszt

Kijött a legújabb PC BSD verzió a 10.3. Szokásommá vált, hogy ilyenkor feldobom a virtuális gépbe és teszek vele egy rövid próbát. Már évekkel ezelőtt is kipróbáltam, igaz akkor még rengeteg gyerekbetegséggel küzdött. Kérdés, hogy mára változott-e a helyzet.

Valahogy úgy érzem BSD fronton nem túl jó a helyzet, mármint asztali környezetben nem igazán tudtak elterjedni. Fehér holló szintjén persze én is olvastam, hogy valaki sima FreeBSD-t felpakolt a gépre és elvolt vele, de ez még mindig a haladóbb felhasználók számára alternatíva. Szerencsére vannak próbálkozások, hogy "háziasítsák" a "vadon élő" BSD-t, ilyen a Ghost BSD és a jelen cikkben szereplő PC BSD. Időszámításunk előtt volt még ugyan egy Desktop BSD, de náluk nagy a hallgatás. Talán eddig a legközelebb a felhasználókhoz a Ghost BSD jutott, azonban náluk még várni kell az újabb kiadásra.

Visszakanyarodva eredeti témámhoz belevágtam a telepítésbe.

PC BSD 10.3 telepítése

Érdemes megnézni a honlapjukat, mert azt mondják, hogy Ha egy nagy tudás desktopot vagy atom biztos szervert keresel, akkor a PC BSD lesz a megoldás számodra. Pirossal még szerepel az is, hogy nem kutakodnak utánad. Ez a Windows 10-körüli mizéria miatt mindenképpen pozitív. Az új Lumia asztali környezet meg maga a tökély. Legalábbis a marketing szöveg szerint. A Lumiáról azt kell tudni, hogy gyors és könnyed asztali környezet ami megadja azt amire szükséged van. A fejlesztők a biztonságra is odafigyeltek, és talán ez volt most a fő cél. Ezt szolgálja a PersonaCrypt, a Stealth Sessions és a Tor mód.  


 

A megfelelő lemezképet letöltöttem innen, habár az utóbbi időben egyre több oprendszernél már csak a 64 bites verzió elérhető, vagy legalábbis az az alapértelmezett. Egy teljes DVD-nyi anyag lejött, igaz a hektikus sebesség miatt kissé sokáig tartott. Végül sikerült betölteni a lemezképet.



A korábbi verzióktól eltérően itt már magyar felületen fogad minket a varázsló.


Először ki kellett választani, hogy mit szeretnénk telepíteni. Választható  desktop, a szerver és visszaállítás. Maradtam a desktop verziónál.



Belementem a részletekbe, itt lehet kiválasztani milyen csomagokat szeretnénk fölrakni. Alapból van néhány kiválasztva, azonban bővíthető a lista tetszés szerint, illetve a felsorolt lehetőségek szerint.


A következő lépésnél kapunk egy rövid összefoglalót, amin természetesen lehet változtatni. Tehát választhatjuk az egyedi telepítést is. A végén ZFS fájlrendszert kapunk majd.



Mielőtt az éles telepítés elkezdődne, még visszaléphetünk és módosíthatunk. Amennyiben minden rendben, akkor indulhat a telepítés. Pontosan nem számoltam, de talán 10 percig vagy tovább eltartott a teljes install. Közben a folyamatjelző csík szépen vánszorgott végig a puritán fehér háttéren. Linux disztribúciók általában kihasználják ezt a helyet, és mindenféle jópofa marketing szöveget raknak be. Vannak fejlesztők, akik csak kissé színesebbé teszik a hátteret, de itt még ezzel sem találkoztam.





A telepítés hiba nélkül lezajlott, így újra tudtam indítani a gépet.



PCBSD használat közben

Restart után még hátra volt néhány beállítás, mielőtt birtokba vehettem volna a rendszert. Elsőként a nyelv tudomásul vétele után az automatikus képernyő beállításokat kellett elfogadnom. 






Be kellett állítani az időt és nevet adni a rendszernek.




Root jelszó megadása.


Felhasználói fiók létrehozása. Név, felhasználói név és jelszó megadása volt szükséges. 


Hangbeállítások. Ilyennel sem sok helyen találkoztam.


Opcionális az SSH engedélyezése és az IPv6 tiltása.


A beállítások befejeződtek.


Most tudtam csak bejelentkezni.



Még mindig nem ugorhattam neki az asztalnak, mert előbb meg kellett ismernem az új rendszert. Végigpörgettem. Kezdőknek azért hasznos lehet. A PC BSD a KDE vagy annak látszó asztali környezetet használja.







Beállítások menü. Az ikonok nekem kissé régiesnek tűnnek, ezen azért lehet változtatni.


Az AppCafe szolgál a PC BSD-ben a csomagok telepítésére. A jól áttekinthető felületen könnyedén megtalálhatjuk a minket érdeklő csomagot. Külön kategóriákba vannak szervezve, és még az értékelés is látszik. A csomagválaszték nem túl izmos...



A tároló beállításoknál csak néhány lehetőségünk van. Választhatjuk az "Enterprise" vagyis LTS verziót, a "Production-t" vagyis a negyedéves frissítést, és végül az "Edge-t", ami gyakori frissítéseket eredményez.


A PC BSD a sok évvel ezelőtt használt "Start menüt" használja. Sajnos a dizájn sem változott az évek alatt...









Friss telepítéstől függetlenül még volt elérhető frissítés.






Konklúzió

Mivel már több alkalommal "teszteltem" a PC BSD-t, így össze tudom hasonlítani a korábbi verziókkal. Sokat fejlődött, de talán nem eleget. Jó pont, hogy végre van normálisan magyar nyelv, azonban negatívum a lassúság. Nekem a rövid idő alatt több fagyásom is volt. Lehet, ez csak a virtuális gépnek köszönhető, azonban linux disztribúciók (többségük) nem nagyon fagynak, meg korábban a Ghost BSD sem tette. A telepített alkalmazások száma kezdésnek nem rossz, de jó lett volna, ha alapból fönt van valami normális irodai csomag, legalább a LibreOffice.
Őszintén szólva ennyi év fejlesztés után kicsit többet vártam volna a rendszertől. Egyszer régebben olvastam, hogy ez az egész amolyan fából vaskarika. Talán igaz.

Ami a biztonságot illeti, abban talán nem rosszak, de ekkora penetráció mellett - már ha elérik a mérhető szintet - nem nagyon kell félni a keresztplatformos kártevőktől sem. 
Őszinte leszek, jelen állapotban sokkal inkább javasolnék valamilyen linux disztribúciót vagy a béta verziós Ghost BSD-t, mint ezt. Vannak benne apróságok melyek jó irányt mutatnak, de ez magában meg kevés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése