2015. október 18., vasárnap

Sabayon 15.10

Megjelent a Sabayon legújabb kiadása a 15.10, ennek apropóján tettem a próbát a rendszerrel. Néha vegyes érzéseim vannak az adott disztribúcióval kapcsolatban, ez is azok közé tartozik. Aki nem ismerné a Sabayont, annak leírom, hogy egy gentoora épülő, így rolling kiadású disztribúció. Minden megvan benne (elvben) ami egy kezdő linux felhasználónak szükséges, így a kodekek és sok egyéb más. Tehát célkitűzés az out of the box működés. Jellemző rá a jó hardver felismerés, a bőséges csomagválaszték. Jelenleg támogatja a KDE, GNOME, Xfce és a MATE asztali környezetet.

Csomagkezelője az Entropy, de természetesen elérhető a Portage is. Grafikusan csomagkezelőként a Rigot használhatjuk. Álmoskönyvek szerint nem érdemes keverni az Entropy-t a Portage-el.


Sabayon 15.10 telepítése


Miután letöltöttem a megfelelő lemezképet kiválasztottam az első lehetőséget és elindult a Live mód.  



Rögtön ráugrottam a telepítőre ami itt magyarul írta ki az információkat.


Az időzóna beállítása.


A billentyűzet kiosztás kiválasztása.


A particionálásnál a VB miatt a teljes lemezt választottam.



Felhasználói fiók létrehozása.


Telepítés előtt még láthatunk egy összefoglalást.


Telepítés folyamatban. A többi disztribúcióhoz képest sokkal lassabb a telepítés, de azért nem vészes. Túl sok infót nem nyújtanak a felsorolások, inkább a funkcionalitásra törekedtek. Nincs semmi nehézség a telepítőben, kezdők is könnyen átlátják.  




A telepítés hiba nélkül lefutott. Hidd el, néha ez is "extrának" számít...



Használat közben


A memóriaéhsége nem túl nagy, talán átlagosnak mondható.


Grafikus csomagkezelője a Rigo ami szintén nincs túl bonyolítva. Rögtön jelezte, hogy 45 frissítés érhető el. 



Az un. főmenüben látható a választási lehetőségek. Telepíthetünk csomagokat, megnézhetjük az elérhető kernelverziókat, láthatók a telepített programok, kiválasztható a leggyorsabb tároló és frissíthető is egyben. Telepítés közben meglehetősen lassú a csomagkezelő, de erre fel voltam készülve.








A menüknél jön a negatívum. Aki figyelt az elején annak feltűnhet, hogy bár a magyar nyelvet választottam ki a telepítésnél, itt azonban minden angolul van. A nyelv beállításaiban ugyan ott a magyar, de



Mivel a kodekek és a Flash telepítve van, így sok gondunk nem lehet a videókkal és zenékkel.



Összegzés


Igazából jó kis disztró lenne, ha nem hiányozna a magyar nyelv belőle. Ugyan KDE-hez van lokalizáció, azonban én GNOME alatt ezzel nem találkoztam. Van aki panaszkodik a lassú csomagkezelésre, de engem ez annyira nem zavart. Azt hiszem kezdem érteni miért váltottak sokan Gentooról Archra meg származékaira. Sokkal több telepített csomagot várnék el és kevésnek találtam a beállításokban a lehetőségeket. Túl sok szót nem vesztegetnék rá, egynek azért elmegy.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése