2014. december 17., szerda

KaOS

Arra gondoltam, hogy megnézek magamnak egy olyan disztribúciót, amit eddig nem próbáltam. Ezért esett a választás a KaOS-ra. Nem igazán hallottam eddig erről, de most letöltöttem és betöltöttem a virtuális gépbe.

A Distrowatch szerint független disztribúció olyan szempontból, hogy nem a nagyobb disztribekből fejlődött ki, hanem teljesen saját fejlesztés. KDE asztali környezetet használ, irodai csomagnak Calligra-t. Az Arch Linux adta az ötletet a KaOS-hoz, azonban a fejlesztők teljesen a nulláról építették fel a csomagokat. 64 bites kiadásai vannak és természetesen rolling release disztribúció.
Jómagam nem igazán szeretem a KDE-t, de most félretettem negatív érzéseimet.

Meglátogatva a KaOS weboldalát azért feltűnik a szookásos marketing szöveg, hogy ők mennyire jók. A mennyiség helyett a minőségre helyezik a hangsúlyt.
Azokat a felhasználókat célozzák meg, akik a KDE-re buknak és tudnak 64 bites rendszert futtatni a gépükön. A csomag választékra még visszatérek, de szerintük nem kell pl. 20-féle zenelejátszó, amikor elég 5-6 is. 

A rendszerkövetelmények nem éppen régi vasakra íródtak. Mivel a KDE eszi rendesen a memóriát, így a 2Gb erősen ajánlott, de ez inkább a minimum. Gyors internetkapcsolat és 25Gb tárhely kell a telepítéshez és a működtetéshez.

Az Arch linuxtól abban különbözik, hogy nem feltétlenül a kiadás pillanatában jelennek meg az új csomagok. A csomagok nem kompatibilisek az Arch csomagokkal, ezért, azok a tárolók sem használható itt, mint pl. az AUR.




KaOS telepítése


Az első lépés a lemezkép letöltése volt a disztribúció weboldaláról. http://kaosx.us/

Live módban indul, ami azért előnyös, mert azért bele lehet szagolni még telepítés előtt. Egy ablakban különböző lehetőségek közül választhatsz. Ezek egyike a telepítés volt. Ennél maradtam.





A telepítésre kattintva elindul a telepítő varázsló. Szerencsére van magyar nyelv is és nem tűnik túl bonyolultnak.


Mint ahogyan a legtöbb telepítőben itt is van egy minimum, amit tudni kell teljesíteni. A mai gépek mellett ez nem nehéz.


Jön a tartózkodási hely kiválasztása...



majd a billentyűzet kiosztás megadása.


Itt jön az egyik legfontosabb rész, a particionálás. Mivel virtuális gépen telepítettem, így most mehetett a teljes gép letúrása.


Biztos ami biztos alapon a telepítő figyelmeztet a merevlemez törlésére.


Extra figyelmesség, hogy újabb figyelmeztető ablak ugrik fel. Ha atom biztos vagy a dolgodban, akkor mehet a dolog.


Létre kell hozni a felhasználói fiókot.


Végre elindult a tényleges telepítés.


Végül már csak újra kellett indítani a gépet. 


Újraindítás után bebootolt az új rendszer.


KaOS használat közben

Login után a klasszikus KDE felület fogad, ami első ránézésre nem rossz. Hozzáteszem, nekem ez nem lenne a kedvencem.



Elég sok csomag lett volna, amit felkínált frissítésre, de nem éltem vele.


Beállítások menü.


A KDE menü felépítése nem okozott nagy meglepetést. Az tetszett, hogy gyorsan reagált a kiválasztásra és könnyen áttekinthető.








Elérkeztem a csomagkezelőhöz. Ismerős volt a Manjaroból vagy az Arch-ból. Ami kissé lelohasztotta a mosolyt, az a csomagválaszték volt. Az össz elérhető csomag mindössze 2000 körül van, ami elég kevés. Persze érthető a fejlesztők célja, hogy mindenből elég egy-kettő, nem kell a sok fölös alkalmazás. Aki megtalálja benne a kedvenc programjait, annak minden bizonnyal jó lesz így is. Aki azonban válogatni szeret mint a piacon, annak ez sovány választék lesz majd.
Tároló mindössze három van, nem néztem meg pontosan hogyan épül fel.




Webböngészőként QupZilla van, ami azért viszi  a YouTube videókat.





Összegzés

Ha valaki szereti az Arch alapú/filozófiájú disztribúciókat, akkor ez is be fog jönni. Ja, a KDE-t majdnem kihagytam. Ezt is szeretni kell, mert csak ez van..
Előnye mindenképpen a rolling kiadás és a nagyobb stabilitás. Legalábbis ez volt a fejlesztők célja. Sokadjára írom, hogy nekem nem jön be a KDE, azonban nem volt rossz használni a teszt idejére a KaOS-t.
Habár a kevés csomag lehetne hátrány is, de ahogyan említettem, ez is lehet elég. A legtöbb embernek elég egy Firefox meg a szokásos LibreOffice. Esetleg néha zenét hallgat valamin, meg kedvenc képeit nézi meg a gépén. Azért sokan inkább áttesznek szinte mindent a felhőbe és ott szerkesztik vagy tárolják.
Nem mondom, hogy ez lett a kedvencem, de egy próbát megér. Aki a rolling kiadás mellett a stabilitásra is vágyik, annak mindenképp nyerő választás lehet. Csak tudjon megalkudni a kevés csomaggal. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése