A következő bejegyzést Szabó Kristóf küldte, akinek ez már nem az első igen hasznos leírása. Ezt teszem most közzé nektek is. Köszönjük!
A biztonsági mentés a számítógép használók életének kötelező, de igen macerás része. Igazából három kritikus pontot látok a témával kapcsolatban:
* rendszeresen kell végezni
* dönteni kell miről készüljön mentés (pl. minden nap teljes mentést végezni macerás)
* dönteni kell hova készüljön a mentés (azonos fizikai eszközre nincs sok értelme, külső tárolóeszközre macerás – főleg ha rendszeresen szeretnénk menteni, a helyi hálózatunkon nem feltétlenül üzemel fájlszerver, etc.)
Linux alatt a kiforrott back-up alkalmazásoktól használatától kezdve az egészen kézzel hegesztett megoldásokig több lehetőségünk van biztonsági mentésre, az alábbi útmutatóban egy köztes megoldást fogok bemutatni, a Reobackup eszköz és a Dropbox szolgáltatás használatával. Feltételezem, hogy az olvasó tisztában van az alapvető Linux parancsokkal, tudja, hogyan kell alkalmazásokat telepíteni, ismeri a crontab (http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Ka/0/25828/1) rendszerszolgáltatás használatát.
Néhány szó a Reobackup-ról: ez egy Perl-ben írt back-up szkript, ami képes egy csomó biztonsági mentéshez kapcsolódó feladat elvégzésére. Konfigurálható, hogy milyen könyvtárakról/állományokról készítsen mentést. Képes csak meghatározott időközönként teljes mentést végezni, közben inkrementális mentésekbe teszi a legutóbbi teljes mentés óta változott fájlokat. Képes kivételeket kezelni egy adott menteni kívánt könyvtáron belül. (Pl. lehet mentést kérni a /home/user könyvtárról a /home/user/tmp könyvtár kihagyásával.) Képes a mentéseket távoli szerverre másolni FTP-vel vagy NFS-sel felcsatolható hálózati fájlrendszeren keresztül.
Néhány szó a Dropbox-ról: ez egy olyan szolgáltatás, amelyben a regisztrált felhasználók 2GB online tárhelyet kapnak az Interneten, amelyet automatikusan szinkronizálhatnak a számítógépük egy kijelölt könyvtárával – ehhez a kliens alkalmazást a dropbox.com-ról lehet letölteni, több platform támogatott, így pl. az Ubuntu és Fedora Linux is. (Más Linux variánst használóknak rendelkezésre áll a kliens forráskódja.) Az online szinkronizálás mellett támogatja a fájlok megosztását és még egy csomó más dolgot is.
Telepítési útmutató
Dropbox telepítése
1. Menj fel a http://dropbox.com oldalra, kattints a Download Dropbox gombra, válaszd ki a megfelelő csomagot és telepítsd.
2. Telepítés után indítsd el a Dropbox alkalmazást, ez az első indításkor le fogja tölteni a valódi kliens komponenst, amikor ezzel kész vagy akkor jöhet a regisztráció.
3. Regisztráció után jelöld ki, hogy melyik könyvtáradat szeretnéd online tudni, ez alapértelmezetten a home könyvtárad Dropbox alkönyvtára (pl. /home/user/Dropbox)
Reobackup telepítése/beállítása
1. Töltsd le a Reobackup honlapjáról (http://reoback.sourceforge.net/#Downloads) a telepítő tar.gz-t.
wget http://prdownloads.sourceforge.net/reoback/reoback-1.0_r3.tar.gz
2. Tömörítsd ki az állományt!
tar zxf reoback-1.0_r3.tar.gz; cd reoback-1.0
3. Másold át a reoback.pl fájlt a /usr/bin könyvtárba.
sudo cp reoback.pl /usr/bin
4. Hozz létre egy alkönyvtárat a home könyvtáradban ahol a Reobackup beállításaidat fogod tárolni.
mkdir -p $HOME/.reobackup/{etc,data,tmp}
5. Töltsd le az általam összeállított konfig fájl mintákat és helyezd el őket a $HOME/.reobackup/etc könyvtárba.
wget http://loliboli.hu/files/reobackup/{settings,files}.conf; mv {settings,files}.conf $HOME/.reobackup/etc
6. Állítsd be a saját home könyvtáradat mindkét újonnan letöltött konfig fájl mintában.
sed -i "s/user/$USER/" $HOME/.reobackup/etc/*.conf
7. Szerkeszd át úgy a $HOME/.reobackup/etc/files.conf fájlt, ahogy tetszik, én a Dokumentumok és az Asztal könyvtár mentését állítottam be, de lehet, hogy neked mások a preferenciáid. Az eredeti változatot a Reobackup telepítő conf könyvtárában találod, ez részletes leírást is tartalmaz a lehetőségekről. A settings.conf fájl elvileg jó úgy ahogy van, ellenőrizd, hogy a localbackup paraméter tényleg a Dropbox könyvtáradra mutat.
8. Vedd fel a crontab-odba a
10 12 * * * reobackup.pl $HOME/.reobackup/etc/settings.conf
sort. Ez mindennap ebédidőben lefuttatja a biztonsági mentést.
Egyebek
Amennyiben már van Dropbox fiókod és nem szeretnéd a biztonsági mentésekkel is terhelni, akkor a legegyszerűbben úgy jársz el ha a rendszereden létrehozol egy külön felhasználót back-up célra, telepíted neki a Dropbox-ot, majd beállítod, hogy rendszerindításkor a Dropbox kliens automatikusan induljon el ennek a felhasználónak.
Az automatikus indítás beállításához a parancsok röviden (Ubuntu-hoz):
1. wget http://loliboli.hu/files/reobackup/dropbox #vagy Copy&Paste a http://wiki.dropbox.com/TipsAndTricks/TextBasedLinuxInstall oldalról
2. chmod 755 dropbox
3. sudo mv dropbox /etc/init.d
4. update-rc.d dropbox defaults
Ne felejtsd el beállítani a /etc/init.d/dropbox fájlban, hogy melyik is a "back-up felhasználó", akinek a Dropbox kliense elinduljon rendszerindításkor.
A saját reobackup settings.conf-odban pedig a localbackup paramétert pedig állítsd át ezen felhasználó Dropbox könyvtárára.
Ezzel a módszerrel, akár a rendszereden lévő összes felhasználó biztonsági mentését is beállíthatod egyben, anélkül, hogy mindegyiküknek külön Dropbox fiókot kellene létrehoznod.
Médiatár
Nyilván a Dropbox fiók 2GB-os mérete limitálja, hogy miről tudsz biztonsági mentést készíteni. Természetesen ha sok anyagot (kép, zene, videó) szeretnél biztonságban tudni, akkor vagy a Dropbox fiókodat upgrade-led, vagy létrehozol egy külön Reobackup konfigurációt, ahol a localbackup paraméter valamilyen nagyobb kapacitású külső tárolóra mutat, és hegesztesz valamilyen kis szkriptet, ami rögtön elindítja a biztonsági mentést, ha azt a bizonyos külső tárolót csatolod. De az is lehet, hogy a nem érdemes egy komplett médiatárat Reobackup-pal menteni, hisz az olyan gyakran nem változik, tömörítése lényegében haszontalan – jobban járunk egy rendszeres, rsync-kel végzett időközönkénti teljes mentéssel.
Ubuntu-soknak az UbuntuOne ugyanúgy 2G tárhelyet ad.. esetleg érdemes lenne utána járni, hogy az MS ingyenes tárhelyét milyen módon lehet elérni, mert ott 25 G az ingyen hely :).
VálaszTörlésMS tárhelyet?
VálaszTörlésSzerintem legegyszerűbben virtualizációval.
Ha valaki akar Dropboxra regisztrálni akkor ezen a linken tegye :) köszi
VálaszTörléshttps://www.dropbox.com/referrals/NTI3MzA2NTM5
Ugyanis ugyebár Dropboxon minden egyes regisztráló után +250MB-ot kap az ember, és így 5GB-ig lehet növelni a tárhelyet.
Balázs:
VálaszTörlésHa van MSN-s azonosítód (Windows Live, sorry) akkor létre tudod hozni a SkyDrive-s 25Gb-os tárolót. Csak kicsit körülményesebb hozzáférni kívülről. A Dropboxnak viszont van iPhone kliense is.
*** SnowmanX11 ***
Próbálgattam az Ubuntu One-t is, de nekem nem tűnt valami stabilnak. Mondjuk a Canonical láthatóan a saját termékeként kezeli, a hibajegyemre gyakorlatilag azonnal (!) értelmes választ kaptam -- ettől függetlenül a Dropbox-hoz képest gyermekcipőben jár, majd idővel biztos ki fogja forrni magát.
VálaszTörlésA Skydrive Linux alóli használata rövid Google-zás után kihívásnak tűnik :)